scrolltotop

PlusBlog: Contact maken begint met aandacht

Pluszorg - Van kwaliteit van zorg, naar kwaliteit van leven
Nieuwsoverzicht

“Wanneer je te maken krijgt met iemand met dementie heb ik een aantal tips die ik zelf vaak gebruik. Praat bijvoorbeeld met de client en niet over de client. Spreek daarbij rustig en gebruik niet teveel tekst. Benoem boosheid en verdriet liever dan te bagatelliseren of negeren, probeer de ander goed te begrijpen. Zoek aanknopingspunten voor een gesprek of compliment. Dit kan een foto, een mooie plant of iets wat zelf gemaakt is zijn. Ieder mens is uniek.”

Belinda Schnelle moet in haar werk dikwijls inspelen op de situatie die zich op dat moment voor doet. Vaak gaat dit gepaard met creativiteit, een dosis humor en vooral gezond boeren verstand.  “Mensen met dementie begrijpen veel in het gewone leven niet meer en verliezen grip op de dagelijkse dingen. Dat kan hen angstig, boos en achterdochtig maken. Het is belangrijk om echt contact te maken, zonder te betuttelen.” legt Belinda uit. Als accountmanager zorg bij PlusZorg in Gouda komt ze bij mensen thuis die een vorm van (beginnende) dementie hebben. Zij kijkt in een eerste gesprek, vaak met de partner of familie erbij, wat diegene nodig zou hebben aan begeleiding om zo lang mogelijk veilig thuis te kunnen blijven wonen, in de eigen vertrouwde omgeving.

Redactioneel stuk in de bijlage Zorg & Ondersteuning Gouda, oktober 2019

“Laatst had ik een afspraak met een dame van 90 jaar, haar dochter en zoon.  Mevrouw was bekend met dementie, vergevorderd. Bij aankomst begroette zij mij met ‘Ça va bien?’ De kinderen vertelden dat mevrouw tot haar 11e jaar in Frankrijk had gewoond en nu weer regelmatig Frans sprak. Mevrouw zat zelf ook bij dit gesprek, maar nam door haar ziekte niet actief deel aan de conversatie. Ik kon geen vragen aan haar stellen, maar ik probeerde gedurende het gesprek wel contact met haar te blijven maken. Zij reageerde hier goed op. Maar pas bij ons afscheid werd het ijs echt gebroken; ik stak mijn hand naar haar uit en zei ‘au revoir madame’. Haar reactie was zo mooi, ze pakte met beide handen mijn hand en ik kreeg een lach van oor tot oor. Echt contact begint met aandacht”.  

Meer weten over begeleiding bij dementie? Neem vrijblijvend contact met ons op.