PlusBlog: Zomerreflectie

Pluszorg - Van kwaliteit van zorg, naar kwaliteit van leven

PlusBlog: Zomerreflectie

De zomerperiode is een perfect moment om even stil te staan en terug te blikken. Waar kreeg je energie van en wat kostte juist veel moeite? Het is een vorm van achteraf oriënteren. Dit jaar is er meer dan genoeg stof tot nadenken, nu het alledaagse leven de afgelopen maanden een turbulente transformatie heeft doorgemaakt.

In het digitale magazine Zorg voor Morgen blikt Saskia Otten, directeur PlusZorg, terug op de afgelopen periode. Zorg voor Morgen is een initiatief van Fundis, de netwerkorganisatie waar PlusZorg onderdeel van uitmaakt. In deze ‘expeditie’ worden thema’s uitgediept om de zorg toekomstbesteding te maken en het werk aantrekkelijk te houden. Naast een papieren magazine is er ook een digitaal Zorg voor Morgen magazine. De volledige uitgave waar dit interview in gepubliceerd is, is hier te vinden https://www.zorgvoormorgen.nl/editie-1/cover/


‘Mooi om te zien hoe alles doorgaat’

‘We beginnen de dag met een gezamenlijk videogesprek. Laatst hebben we gezongen voor een jarige collega en dronken we op afstand een kopje koffie. Ik ben heel trots hoe snel mijn collega’s de situatie hebben opgepakt, de digitale omschakeling was snel gemaakt.

In de eerste weken waren we druk met alle extra zorgvragen die binnenkwamen en noodscenario’s voor het geval er veel zieke cliënten en medewerkers zouden komen. Daarna is er langzamerhand meer rust gekomen, al heeft een ziektegeval toch veel impact. Onze medewerkers staan voor hete vuren op dit moment. We hebben meteen geregeld dat ze ons ook in de avond kunnen bellen, want als leidinggevende moet je juist nu bereikbaar zijn.

Beeldbellen is echt een uitkomst, aan een gezicht zie je beter hoe het met iemand gaat. Toch missen we elkaar. We zijn een hecht team, we eten graag samen. Voorlopig zullen we niet compleet zijn op kantoor, daar hebben we geen ruimte voor. Daarom denken we alvast vooruit, organiseren we digitale spreekuren en denken na over online trainingen.

Ik hoop dat we de ervaringen van nu in de toekomst vasthouden en er meer contact komt met medewerkers die verder weg wonen. Het is zo mooi om te zien hoe alles gewoon doorgaat, dat doen we toch maar mooi samen. Iedereen doet mee, iedereen staat voor elkaar paraat. Het is een vreemde tijd, maar ook een heel bijzondere.’

Saskia Otten, directeur van PlusZorg


Vakantie is, naast terugkijken, ook een mooi moment om plannen te maken en doelen te stellen. Menig (goed) voornemen of idee is ontstaan op een handdoek op het strand of een ligbed aan het zwembad. Maar wees waakzaam, want in de ontspannen sfeer van een periode verlof kun je wel eens overmoedig worden. En eenmaal terug in je oude ritme blijkt de beoogde verandering toch lastiger dan gedacht.

Wat werkt dan wel? Begin klein is het advies. Een kleine gewoonte die je volhoudt, heeft meer effect dan grote veranderingen die na enkele dagen al zijn verwaterd. In dit artikel in Psychologie Magazine worden 4 stappen uitgelegd die helpen je verandering succesvol te maken op de langere termijn. We zetten ze even kort voor je op een rij:

1. Maak het duidelijk Of met andere woorden; hoe concreter, hoe beter! Het advies daarbij: schrijf op welk gedrag je wanneer en waar in je dag gaat inpassen.

2. Maak het aantrekkelijk Verlangen is de drijvende kracht achter al onze gewoontes, dus zorg ervoor dat de verandering ditzelfde effect krijgt.

3. Maak het makkelijk Begin op een punt dat eigenlijk te makkelijk voelt. Als de nieuwe gewoonte op dit niveau ingesleten is, kun je een volgende stap zetten.

4. Maak het lonend Het positieve effect is niet altijd direct merkbaar en de beloning komt vaak pas achteraf. Creëer daarom tussentijdse, directe beloningen als motivatie.

Wat wij daar nog aan willen toevoegen: ‘Wees lief voor jezelf!’. Iedereen heeft wel eens een terugval, maar hou vol en pak de draad weer op. Fijne vakantie!